Wolcum!

 

 

Det er navnet på mine koraktiviteter som især fandt sted i årene 1984-1994. Navnet skyldes at jeg ikke fra starten havde planer ud over at realisere netop den musik som aktuelt fyldte mig, det var alt i både begrænsende og ubegrænsende betydning. Endvidere bestod korene til at begynde med af gymnasieelever, som efter få år forsvinder fra egnen, så man må begynde forfra. Dvs. jeg levede med Interim, som var hver gang sidste gang - som med en hemmelig elskov. Sådan var det.

Alligevel blev det til en ret sammenhængende stribe af kor fra Interim'84 til Interim'94. Og det håb har jeg jo nok næret, for omkring navnet placerede jeg på et tidligt tidspunkt de to repetitionstegn.

Det var delvis nye kor hver gang. De fleste eksisterede i et halvt år med ugentlige prøver. Undtaget herfra er Interim'87 og '93 som bestod i ca. en uge, '88 i fem dage og '94 i 10 dage. I disse var der en del gengangere af tidligere gymnasieelever, men også mange helt nye. I 1994 skulle jeg bruge 32 sangere. Hele sommerferien blev brugt fra morgen til aften på at støve sangere op. Jeg blev meget glad for resultatet, men var ret udkørt da vi gik i gang. Jeg tror det var årsagen til at Interim sluttede dér.

 

Min Sony WM-D6C blev flittigt brugt under prøver og koncerter. Så jeg besidder et stort dokumentarisk materiale som det har fristet mig at gå igennem. Og da SASO standsede usædvanligt tidligt i år (forår 2007), kastede jeg mig over det. Det sker på enkelte opfordringer. Jeg håber flere får glæde af det. Fortæl om siden til andre kormedlemmer når du opdager den.

Og send mig gerne en lille hilsen (claus@munchow.net).

Det gjorde f.eks. Morten Schuldt-Jensen da han i 2011 opdagede denne side.

 

I, mine kordeltagere, skal vide at jeg er grænseløst taknemmelig for at have fået lov til at lave alt det, hvoraf det meste kan høres på denne side, med så dygtige sangere. Det stod der ikke noget om på mine ansættelsespapirer som lærer i fysik og matematik i gymnasiet - men en længsel var lagt mellem linjerne i min fødselsattest!

Ja, min mor har fortalt at hun under graviditeten gik og ønskede: ”Bare han bliver musikalsk” (Det blev i hvert fald en ’han’).

 

 

Det var dejligt at give al det materiale, som jeg nu har haft liggende i 13-23 år, en form hvor alle vi, der har brugt kræfter og haft stærke oplevelser i Interim, kan få vakt minderne. Endvidere er der billeder og andet skriftligt materiale. Desværre er det jo før digitalapparaternes tid, så det er lidt sparsomt med fotodokumentagen. Men jeg modtager gerne flere fotografier til scanning.

Årstallet på korenes navne er det år hvor koret er startet, ikke hvor det har givet koncert.

Musikoptagelserne har holdt sig meget fint, syns jeg. De fleste er tilmed meget vellykkede, selvom der ikke sad en tekniker og overvågede. Faktisk satte jeg bare mikrofon og båndoptager op og trykkede på den røde knap uden særligt hensyn til balancen mellem stemmerne. Herrestemmerne står tit lidt svagt. Men det var jo koncerten her og nu, vi havde fokus på. Og sådan skal det være.

 

 

Særligt anbefales:

1.      Jeg er overgivent forelsket i Brahms´s 5 sange hvori tekst og musik sammen sublimerer til sit helt eget univers.

2.      Den mest vidunderlige opdagelse  i de 10 år var Olssons 6 hymner. Da vi lige inden koncerterne udarbejdede programteksten, stødte vi på nettet på det udsagn at det var det værk Olsson selv satte højest af alle sine værker. Det hører hjemme blandt den allerbedste kormusik.

3.      Udgaverne af Jesu, meine Freude er ret forskellige på grund af korenes - og kirkernes -  forskellige størrelser. Augustenborg-udgaven er intim mens udgaven fra St. Jacob er noget mere dramatisk.

4.      Og meget mere, når det ovenstående har givet blod på tanden! Bare klem på!

 

Vær venlig at give besked (claus@munchow.net) hvis noget ikke virker. Lydgengivelsen bør være ret fin.

Afhængigt af indstillingerne på din computer kan det være det begynder at spille næsten straks.

Det kan også ske at du skal afvente download af hele filen inden den begynder at spille (det kan stilles om).

Du kan hente en fil til permanent ejerskab ved at højreklikke på linket og vælge Gem destination som.

 

Hvis din computer ikke er koblet til et ordentligt anlæg, ku du ønske dig en CD eller en DVD. Bare giv besked.

Og for at gøre det helt ukompliceret at bede om det!:

1 stk. CD eller DVD kr. 30,-   Se valgmuligheder.

Reg.nr. Konto nr.: 2720 0757661284

 

 

Om den universelle sang.

 

Interim'84 i Haderslev domkirke 10-12-1984. (Andre: Sottrup Kirke 06-12-1984, Christianskirken 16-12-1984)

Benjamin Britten: ¯A Ceremony of Carols. (SSA+harpe, Benedikte Johansen)  (¯Jette&Lise og ¯ Mette fra Sottrup, d.6.12.)

Giuseppe Verdi: ¯Laudi alla Vergine Maria, (SSAA, "... for fire hvide stemmer", foreskriver Verdi. Vores er ren Valo.)

Tomaso Albinoni: Adagio for strygere og orgel, eget arr.

 

Interim'85 1, i Sønderborg Statsskoles kantine, 03-02-1986, (Andre: Jarplund 29-01-1986, Vestbirk Højskole 31-01-1986)

Program, se Dorthes plakat i fuld patina!

Koncertstart efterfulgt af Hartmanns ¯6 sange til tekst af Ernst von der Recke  (SATB). Læs om vores særlige rækkefølge.

¯Mellemaktsmusik 1

¯Om Pelagon Pelagon kan høres ved næste koncert.

¯Mellemaktsmusik 2

¯Deep River, ¯Steal Away, ¯Swing low, ¯de to sidste med afsluttende kommentar fra Peter Arendt.

 

Interim'85 2,  i Riddersalen på Sønderborg Slot, 22-05-1986, (Andre: Nordborg Slot, Helligåndskirke, Flensborg 05-06-1986)

Program s.1, s.2, "Noderne" til Pelagon (De kan åbnes på skærmen mens "musikken" spiller)

Foromtale.

¯Præekstranummer, Otto Mortensen/Johannes V. Jensen: Den grønne søde vår  (SAB)

J. P. E. Hartmann: ¯6 sange til tekst af Ernst von der Recke  (SATB). Læs om vores særlige rækkefølge.

¯3 Spirituals, Deep River, Swing low Sweet Chariot, Amen  (SATB)

Zoltaan Gaal: ¯Pelagon   (Ad lib.)

Benjamin Britten: ¯Hymn to Sct. Cecilia  (SSATB)

¯2 spirituals, Steal away, Poor man Lazrus  (SSAATTBB, SATB)

¯Poststekstranumer 1, Alec Templeton: Bach goes to Town  (SATB)

¯Postekstranummer 2, Svensk folkemelodi/Henrik Hertz: Jeg gik mig ud en sommerdag  (SATB)

 

Samklang, ¯DR 1985. Min egen optagelse med WM-D6C er betydeligt bedre. Så her kommer de bedste numre inklusive instruktion og kommentarer fra sangerne, samt fis og ballade.

¯Hvem kan segla + opstilling, ¯Da skulle du være kommen, ¯Deep River, ¯Steal Away, ¯Swing Low, ¯Amen, ¯domkirkesovs, Pelagon må høres på ¯DR 1985. Og Hartmann blev ikke komplet på min optagelse.

 

Interim'87  i Store Heddinge Kirke, 31-07-1987 (Andre: Esbønnerup kirke 29-07-1987)

Foromtale i Stevnsbladet, anmeldelse i Stevnsbladet, anmeldelse i Dagbladet.

(Koncerten i Store Heddinge kirke var en af vores bedste koncerter – men den indeholdt et drama som jeg ikke er sikker på jeg nogen sinde fortalte fuldt ud.)

Antonio Lotti: ¯Crucifixus  (SSAATTBB)  Youtube-udgave

Giuseppe Verdi: ¯Pater noster  (SSATB)

Benjamin Britten: ¯Hymn to Sct. Cecilia   (SSATB)

P. E. Lange-Müller: ¯Tre Madonnasange  (SSATB)

¯Spirituals.

 

Interim'88 Ullerup Kirke, 31-07-1987     efter 5 hyggedage i Snogbæk.

Antonio Lotti: ¯Crucifixus  (SSAATTBB)

Giuseppe Verdi: ¯Pater noster  (SSATB)

Otto Olsson: ¯Tre af seks latinske hymner  (SATB-SSAATTBB), solist: Lars Fentz Krogh.

Benjamin Britten: Hymn to Sct. Cecilia   (SSATB)

J.P.E Hartmann/Thor Lange: ¯Rid sagte gennem lunden

Edward Elgar: ¯My love Dwelt in a Northern Land

 

Interim'89 og Fløje og harpeduo, Koncert i Riddersalen på Sønderborg Slot 05-09-1989. (Andre: Duborgskolen, Husum )

Program s.1, s.2. Foromtale, anmeldelse af Husumkoncerten, anmeldelse af koncerten på Duborgskolen,

¯Moders navn

Frederik Schubert: ¯Ständschen.

    Sangsolist: Lisbeth Schou, klaver Karsten Munk

Johannes Brahms: ¯Gesänge für Frauenchor, 2 Hörner und Harfe, op 17.

    Horn: Karsten Munk, Gustav Agerskov, harpe: Benedikte Johansen.

¯Yndigt dufter Danmark

 

Interim'90  i Riddersalen på Sønderborg Slot 26-02-1991.  (Andre: Husum, Rendsborg, en af dem 24-02-1991)

Program s.1, s.2,

Ralph Vaughan Williams: Tre ¯Shakespearesange

¯Foredrag om dansk romantik og antiromantik og ¯Om Interim

¯Danske sange af Hartmann, Horneman, Langgaard, Laub og Nielsen

¯To spirituals

 

 

Interim'91  i Riddersalen på Sønderborg Slot 30-03-1992.  (Andre: Tarp, Husum 29-03-1992)

Program s.1, s.2.

Johannes Brahms: 7 sange op.62. Herfra ¯Waldesnacht, ¯Dein Herzlein mild, ¯All Meine Herzgedanken, ¯Es geht ein Wehen, ¯Vergangen ist mir Glück und Heil

Edward Elgar: ¯Fire sange.  Det er 4 vidunderlige sange. Desværre er den sidste visse steder for svær for os (med den tid vi havde. Jeg pressede den med i programmet, det er en gribende, fortvivlet sang med verdens mindste håb i den allersidste akkord i ppp.) 

Så havde vi en lettere svensk afdeling hvoraf vi fik ¯Glädjens blomster, ¯Yti vår hage og ¯Stämning med fra Riddersalen på Sønderborg Slot, og her kommer ¯Kjäraste bröder og ¯Jungfrun hon går i ringen i en optagelse fra Tarp.

 

Interim'93 i Dorotheas Kapel, 06-07-1993. Historisk beretning og billeder. Koncert også i: Sct. Catherinæ kirke, Ribe)

Olsson står i Dorotheas Kapel med en intimitet og ro jeg er faldet for, så den er vendt tilbage på siden:

Otto Olsson: ¯Seks latinske hymner  ca. 1912. (SATB-SSAATTBB), solist: Lars Fentz Krogh.

Dorothea lagde en klausul på kapellet som indebar at det kun måtte bruges til religiøse handlinger med minimal musikledsagelse. Den klausul lykkedes det mig ved Inge Adriansens hjælp at få hævet. Således blev vores koncert den første i Dorotheas Kapel, og det trak folk til. Vi måtte give den to gange, hvilket vi forstod at udnytte.

Den tilsigtede effekt betød at Augustenborg Slotskirke var fyldt til bristepunktet:

Interim'93 i Augustenborg Slotskirke, 08-07-1993

Program s.1, s.2. Solist: Lars Fentz Krogh.

Sven-David Sandstrøm/Giuseppe Verdi: ¯Tre sange for mandskor/Laudi alla Vergine Maria (TTBB, SSAA) Læs om mixturen.

Otto Olsson: ¯Seks latinske hymner  ca. 1912. (SATB-SSAATTBB), solist: Lars Fentz Krogh.

J. S. Bach: ¯Jesu meine Freude  (SSATB)

 

Interim'94 i Sankt Jacobs Kirke på Østerbro i København, 30. juli 1994 kl. 16. (Andre: Søborg Kirke 28-07-1994, Herfølge Kirke 29-07-1994)

Værkerne blev knyttet til Kierkegaards tre stadier: Program s.1, s.2. 

Richard Strauss: ¯Der Abend  (det æstetiske stadium, SSSSAAAATTTTBBBB) *)

Johannes Brahms: ¯5 sange op. 104 (det etiske, SATB-SSATTB)

J. S. Bach: ¯Jesu, meine Freude  (det religiøse, SSATB)

Der Abend var en vanskelig koncertstart. Et hovedspring ud på det høje gis for sopraner og tenorer, uden mulighed for at synge den sidste halve time inden. Og sopranerne står og synger direkte ind i mikrofonen. Til Der Abend valgte vi den engelske opstilling med to halvdele af koret stillet op over for hinanden langs midtergangen og mig for enden. Det vanskeliggjorde kontakten til de fjerneste. Også det præger resultatet. Men det gav en vidunderlig klang i rummet.

 

Ved slutningen af prøveforløbet lavede vi nogle studieoptagelser i Stavnsholtkirken i Farum. Der blev arbejdet med de enkelte satser en ad gangen. Vi var sammen i 10 dage, den sidste koncertdag medregnet, og resultatet er altså så langt vi nåede.

Lydbilledet er noget klarere end i optagelserne fra den store St. Jacobs Kirke som til gengæld forlener koret med en flot klang.

Her er Brahms (åbnes i YouTube):

Nachtwache 1,  Nachtwache 2,  Letztes Glück,  Verlorene Jugend,  Im Herbst.

Og her er Bach

_______________

*) Jeg nænnede ikke at fjerne den indledende rørende beretning fra en aldrende tilhører som åbenbart sad lige ved siden af mikrofonen. Det gjorde sopranerne desværre også.

Det er en meget penibel start på værket. Det var de første koncertlyde, og vi havde ikke mulighed for at varme op lige inden. Bær over! Det bliver meget bedre!

Jeg husker endnu at ved 7:19 (eller var det allerede ved 6:44?) blev jeg stærkt grebet og trak mig tilbage (dog årvågent!) hvorefter værket styrer sig selv ind i den lange elskende, lykkelige Ruhe.

 

 

web metrics